Sebile 1
podrywka_wdkarska_podrywka_wdkarska.jpgChciałbym  opublikować list majlowy  z  Ministerstwa  Rolnictwa  i  Rozwoju  Wsi  oraz Dyrektor  Pani Departamentu --- Pani  Marioli  Błaszczyk  i również Dyrektora  Departamentu   Rybołówstwa – Romana Wenerskiego  w sprawie podjętego  Uzasadnienia dotyczącej określenia parametrów  Podrywki  Wędkarskiej  , oraz  Uzasadnienie  do Rozporządzenia  zmiany rozporządzenia w sprawie połowu ryb .

Na początku miesiąca sierpnia napisałem list do Ministerstwa Rolnictwa i Departamentu Rybołówstwa z zapytaniem , czy rozmiar oczek siatki podrywki wędkarskiej jest dobrze skonsultowany z wieloma podmiotami zainteresowanymi tą sprawą .

Poniżej przedstawiam list oraz ekspertyzę prawną wraz z uzasadnieniem .

Wywnioskować należy zatem , że jeżeli praktyka , udokumentowana będzie wnioskami od Państwowej Straży Rybackiej i wykaże , iż zastosowane rozstrzygnięcie   dotyczące określenia 
WIELKOŚCI  OCZKA  PODRYWKI  WĘDKARSKIEJ JEST NIEWYSTARCZAJĄCE , TO WSKAZANE  BĘDZIE  DOKONANIE ZMIANY W TYM ZAKRESIE.

         Szanowny Panie

W załączeniu przekazuję pismo z wyjaśnieniami dotyczącymi określenia parametrów podrywki wędkarskiej w rozporządzeniu MRiRW z dnia 27 czerwca 2011 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie połowu ryb oraz warunków chowu, hodowli i połowu innych organizmów żyjących w wodzie wraz z uzasadnieniem.

Pozdrawiam

Mariola Błaszczyk

Departament Rybołówstwa

MRiRW

                              UZASADNIENIE

 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie połowu ryb oraz warunków chowu, hodowli i połowu innych organizmów żyjących w wodzie, które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 143, poz. 842)

Projekt rozporządzenia w sprawie zmiany rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 listopada 2001 r. w sprawie połowu ryb oraz warunków chowu, hodowli i połowu innych organizmów żyjących w wodzie (Dz. U. Nr 138, poz. 1559, z późn. zm.) stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 2 ust. 2 i w art. 21 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 189, poz. 1471, z późn. zm.).

Mając na uwadze kwestię ograniczenia niepożądanych skutków przenoszenia złowionych ryb z jednego zbiornika wodnego do drugiego, polegających głównie na zmniejszeniu ryzyka rozprzestrzeniania się różnych chorób ryb oraz wprowadzaniu do wód obcych (nierodzimych) gatunków ryb, nowelą ustawy z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy o rybactwie śródlądowym (Dz. U. Nr 200, poz. 1322), wprowadzono możliwość pozyskiwania ryb na przynętę przy użyciu podrywki wędkarskiej, zaznaczając jednocześnie, iż metoda ta jest dopuszczalna jedynie w miejscu i w czasie prowadzenia połowu ryb wędką. Przepis powyższy ma docelowo ograniczyć  wprowadzanie do wód ryb (żywych przynęt) kupowanych w wyspecjalizowanych sklepach, w których bardzo często, jako przynęty wędkarskie oferowano do sprzedaży ryby obcych gatunków. Doprecyzowanie powyższych przepisów przez określenie wymiarów podrywki wędkarskiej oraz wielkości jej oczek przyczyni się do zminimalizowania, opisanych powyżej, negatywnych skutków prowadzenia połowu ryb na przynętę.  

W projekcie rozporządzenia określono, że do połowu ryb przeznaczonych na przynętę podrywką wędkarską należy używać siatki o wymiarach nie większych niż 1 m x 1 m albo mniejszej, gdzie wielkość oczek sieci wynosi nie mniej niż 5 mm. Wprowadzone w projekcie parametry podrywki wędkarskiej zostały ustalone w oparciu o dotychczasową praktykę w tym zakresie (wynikają z tradycyjnie stosowanych metod połowu). W związku z tym skorzystano z rozwiązań zawartych w uprzednio obowiązujących przepisach dotyczących prowadzenia połowów ryb na przynętę wędkarską przy użyciu podrywki, które obowiązywały przez wiele lat i były akceptowane przez społeczność wędkarską i rybacką. Do czasu wprowadzenia zakazu dokonywania połowu ryb wędką przy użyciu żywej ryby, jako przynęty, tj. do roku 2001, regulacje dotyczące określenia wymiarów podrywki były zamieszczone w aktach prawnych wydanych na podstawie upoważnienia zawartego w art. 21 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym, a mianowicie w rozporządzeniach Ministra Rolnictwa  i Gospodarki Żywnościowej:

1) z dnia 14 czerwca 1985 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o rybactwie śródlądowym (Dz. U. Nr 33, poz. 151, z późn. zm.);

2) z dnia 26 maja 1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o rybactwie śródlądowym (Dz. U. Nr 60, poz. 372) oraz

3) z dnia 15 marca 1999 r. w sprawie połowu ryb w wodach śródlądowych (Dz. U. Nr 38, poz. 370).

Należy zaznaczyć, iż określenie wymiarów podrywki wędkarskiej znacznie się przyczyni do wyeliminowania wykorzystywania przez wędkarzy do pozyskiwania przynęty (żywca) sprzętu powodującego nadmierną eksploatację organizmów żyjących w wodzie (pożytków wodnych), niewspółmierną do potrzeb i możliwości wykonywania amatorskiego połowu ryb. Ponadto należy podkreślić, że gdy wielkość oczek podrywki wędkarskiej ma wielkość oczek sieci mniejszą niż ustalone 5 mm, może to powodować nadmierne zagrożenie dla organizmów wodnych występujących w danym zbiorniku wodnym, w szczególności dla larw ryb, które są szczególnie wrażliwe na działania mechaniczne. Zastosowana metoda połowu, w takim przypadku, zwiększałaby śmiertelność tych organizmów wodnych, mimo, iż ryby w tym stadium rozwoju nie stanowią przynęty wędkarskiej.

W celu zabezpieczenia interesów użytkowników rybackich, jak i zapewnienia bezpieczeństwa pożytków wodnych, niezbędne jest niezwłoczne wydanie regulacji w tym zakresie. 

Przedmiot regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej. 

Projekt rozporządzenia został zgłoszony do Programu prac legislacyjnych Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na I półrocze 2011 r.

Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597). 

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt niniejszego rozporządzenia został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W trakcie prac nad projektem rozporządzenia nie zgłoszono zainteresowania w trybie art. 7 tej ustawy.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI:

1.      Podmioty objęte projektem rozporządzenia   projekt rozporządzenia dotyczy osób uprawiających amatorski połów ryb wędką oraz uprawnionych do rybactwa, którzy udostępniają wody osobom uprawiającym wędkarstwo. Przyjęte w projekcie rozporządzenia rozwiązanie wpłynie także na osoby i podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie produkcji lub obrotu rybackimi narzędziami połowowymi.

2.      Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz budżet jednostek samorządu terytorialnego – wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa  i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3.      Wpływ regulacji na rynek pracy – wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

4.      Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw – wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.

 5.      Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny – wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

6.      Konsultacje społeczne – projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania przez następujące podmioty: Krajową Federację Towarzystw Wędkarskich, Organizację Pracodawców – Producentów Ryb Śródlądowych, Polskie Towarzystwo Rybackie, Stowarzyszenie Producentów Ryb Łososiowatych, Zarząd Główny Polskiego Związku Wędkarskiego, Związek Producentów Ryb. Projekt rozporządzenia został skonsultowany również z Instytutem Rybactwa Śródlądowego oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność”, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych. W trakcie konsultacji społecznych nie zgłoszono uwag. 

Poniżej dokumenty :

Pierwszy_list--nr_1

                                                     Społeczny strażnik  Jurek Suchodolski

http://www.wedkuje.pl/dokumenty/list_str.i.tif

http://www.wedkuje.pl/dokumenty/list-kol-dok2.jpg

http://www.wedkuje.pl/dokumenty/dot._okreslenia_parametrow_podrywki_wedkarskiej.pdf


Nie masz uprawnień do komentowania. Zaloguj się